Færre skader og hurtigere tider - Løb i letvægtssko!

Løbesæsonen er i fuld gang, og det er nu, at du bør anskaffe dig et par letvægtsløbesko, hvis du vil sætte personlig rekord eller løbe fra vennerne eller kollegaerne til et af sommerens mange motionsløb. Letvægtsløbeskoen gør dig hurtigere, men den kan også medvirke til at forebygge skader.

Af: Jesper Petersen, Fysioterapeut og Løbeekspert, Løbeshop.dk

En lettere løbesko gør dig hurtigere! Så enkelt kan det siges. Ved at løbe i en lettere løbesko forbedrer du det, man kalder løbeøkonomien. Det kan sammenlignes med, hvor langt en bil kører på literen. Da letvægtsløbeskoen eller konkurrenceløbeskoen, som den også kaldes, vejer mindre, er der mindre vægt på fødderne, som skal svinges fremad, når du løber. Derved udnytter du de kræfter, som du har til rådighed, på en mere effektiv måde. Da fødderne er placeret langt fra hofteleddet, som er den helt centrale omdrejningsakse under løb, har selv en lille vægtbesparelse på skoen ret stor betydning.

Så meget hurtigere kan du løbe

Forskning har vist, at hvis du sparer 100 g. på vægten af løbeskoen, forbedres løbeøkonomien med ca. 1%. 1% lyder måske umiddelbart ikke af så meget. Men omregnet til sekunder vil det for den almindelige motionsløber faktisk svare til 2-4 sekunder pr. kilometer, hvilket på Maraton- og Halvmaratondistancen potentielt vil give en tidsgevinst på flere minutter! Og i betragtning af at det eneste, du skal gøre, er at skifte til et par lettere løbesko, så er det da værd at tage med, synes du ikke?

Variation i løbetræningen forebygger skader

Hvis du er, som løbere er flest, så ejer du lige nu ét par løbesko, som du bruger på alle dine løbeture. Og når det ene par er slidt op, så køber du en ny løbesko af samme slags. Det er der sådan set ikke noget i vejen med. Der er bare rigtig meget, der tyder på, at du kan gøre noget andet, som er endnu bedre for dig og din krop. Og det er her letvægtsløbeskoen kommer ind i billedet…

Nyere forskning tyder på, at variation i træningen er den måske allervigtigste faktor i forhold til at forebygge og undgå løbeskader. Løber du altid i den samme sko i det samme tempo på den samme rute, vil det være de samme muskler, sener og knogler, som gang på gang udsættes for belastning - og det er ikke hensigtsmæssigt, hvis du vil undgå overbelastningsskader.

Løbeskoens opbygning har stor betydning for, hvordan din krop belastes under løb. Så ved at have flere forskellige sko i garderoben, som du kan skifte imellem, har du fra løbetur til løbetur mulighed for at variere den måde, som din krop bliver belastet på. Det vil træne din krop mere alsidigt og varieret, og i sidste ende vil det bidrage til at mindske risikoen for overbelastningsskader.

Hvad kendetegner en letvægtsløbesko?

Hvorfor letvægtsløbesko?

  • Du kan løbe hurtigere.
  • Du kan træne kroppen mere alsidigt.
  • Du kan mindske risikoen for skader.

www.løbeshop.dk/hurtige-sko

Letvægtsløbeskoen er kendetegnet ved, at den, som navnet antyder, er lettere end den klassiske, velpolstrede løbesko til daglig træning, som fx Asics GEL-Kayano eller Nike Vomero. Derudover er letvægtsskoen typisk også mindre støddæmpende og mindre stabil og støttende. Den mindre støtte og den mindre støddæmpning stiller større krav til din krop i forhold til at stabilisere og dæmpe stød fra underlaget end den klassiske løbesko til daglig træning. Men det er netop hele pointen, at du skal have en ”sko nr. 2”, som er meget forskellig fra den sko, som du har i forvejen. Det er det, der gør, at du kan træne din krop alsidigt og varieret. Har du to par løbesko, som i opbygning minder meget om hinanden, vil du ikke opnå de samme forebyggende gevinster.

En anden stor fordel ved letvægtsskoens opbygning er den hårdere/fastere støddæmpning, som man finder i mellemsålen. Det gør nemlig, at du får et langt hurtigere og mere kraftfuldt afsæt fra jorden, når du løber. Der er ikke så meget materiale mellem din fod og underlaget, som først skal komprimeres, inden du ”begynder at sætte af fra jorden”, og derfor vil du opleve et mere effektivt afsæt, der får dig hurtigere fremad.

Sådan bruger du den lette løbesko i din træning

Jesper Petersen, Fysioterapeut og Løbeekspert

Løber du fx to gange om ugen, vil jeg anbefale, at du den ene dag løber en længere tur i roligt tempo iført en klassisk mængdetræningssko med masser af støddæmpning og komfort. Den anden dag løber du en kortere tur i højere tempo (evt. intervalløb) iført en letvægtsløbesko. På den måde træner du kroppen varieret og opnår alle de positive effekter, som følger med dette. Derudover får du en langt bedre oplevelse på dine hurtigere løbeture, da du med den lette sko på fødderne simpelthen føler dig lettere og hurtigere (hvilket du også er).

Hvis du har planer om at løbe en god tid til et af sommerens mange motionsløb, er det en rigtig god idé, at du allerede nu får inddraget en letvægtssko i din ugentlige træning. Det vil give kroppen god tid til at vænne sig til den belastning, som den nye sko udsætter dig for.

Kommer du i gang nu, kan du om få måneder sagtens løbe både halve og hele maratons iført en letvægtsløbesko, der vil give dig den sidste hjælp i jagten på den gode tid og den gode løbsoplevelse!

Rigtig god fornøjelse med løbetræningen!